Nedtrapning af amning og øgning af mad

10. april 2012

Alder:
8 mdr.

Nedtrapning af amning og øgning af mad

Hej Helen

Min søn er netop blevet 8 måneder og jeg savner lidt vejledning til snart at skulle at nedtrappe amning og øge den alm madmængde.

Hans dag ser pt sådan her ud:

Vågner kl. 6.30/7
Grød + frugtmos kl.7.30
Bryst kl. 8/8.30 og ud og sove

Bemærk han blir ikke ammet når han vågner, men først inden 1. lur.

Frokost kl. 11/12 (æfhængig af hvorlænge han sover), her får han mos eller grød, øver os i rugbrødshappere med div pålæg + lidt frugtmos

Bryst kl. 13/14 inden næste lur
Bryst eftermiddag kl. 16/17

Aftensmad kl. 18, grøntsagsmos med kød (en frikadelle i hånden eller rester af vores mad most) + evt frugtmos

Nogle dage får han en tvebakke at sidde med efter frokost og efter aftensmad.

Flaske 100 ml til putning kl. 19.30
Sover kl. 19.45/20

Han sover hele natten uden mad.

Skemadens mængde er alle 3 måltider 3-4 spk.

Alle ...

Annonce

... steder jeg læser er den første amning man skærer væk formiddagsamningen, men som jeg kan læse mig til er disse børn så ammet når de vågner. Ergo kan jeg i de tilfælde godt se logikken i at skære præcis den amning fra. I og med min søn ik blir morgen ammet, kan jeg ikke se at den 1. amning hos os blir den nemmeste først at skulle skippe.

Umidddelbart er det vel eftermiddags amningen jeg skal tage fra først? Og så tilbyde hvad? Jeg har prøvet en dag med yougurt og vand men det blev han slet ik tilfreds af. Var bare ulykkelig og søgte mit bryst konstant. Er det mere vane for ham eller har han brug for mælken der?

Det skal tilføjes at indtil for 14 dage siden fik han også bryst efter aftensmaden, ergo har vi for nyligt skåret en amning ned. Og for 4 uger siden tog vi natamningen fra ham.

Kan du hjælpe mig videre i næste nedtrapning?

Med venlig hilsen
Trille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder